Dostawczy do firmy – nowy czy używany?

Leasing samochodowy

Każdy ma swoje własne zdanie czym najlepiej jeździć. Duży czy mały, nowy czy używany, czerwony czy czarny? Często wdajemy się w zażarte dysputy co jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli takie dyskusje można potraktować lekko w przypadku samochodu do wożenia siebie i rodziny, o tyle samochód do firmy to już bardziej poważna sprawa.

 Tu zdecydowanie mniej liczy się design czy nowinki techniczne. Samochód musi być niezawodny i tani w eksploatacji.  Czytamy fora, pytamy znajomych, testujemy sprzedawców w salonach liczymy. I co? I na końcu okazuje się, że CCC – cena czyni cuda nawet przy samochodach. Wybieramy najtańszy, bo im tańszy to chyba mniejsze obciążenie dla firmy? Postaraliśmy się więc o prostą kalkulację. Prostą bo nie da się rzetelnie porównać zbyt wielu czynników. Im więcej zmiennych tym wynik obarczony większym błędem. Co więc porównamy i jak? Wybraliśmy trzy prawdziwe, ściągnięte w dniu 24.11.2011 z otomoto.pl, oferty na samochody Renault Master L3H2 Fufgon – blaszak biały. Silniki samochodów używanych i nowego różnią się bo tu Renault zrobił znaczny postęp. Do niedawna był w tym samochodzie silnik 2,5 dCi o mocy 120 KM. Dziś jest to mniejszy silnik 2,3 dCi, ale ma już 150 KM  Pozostałe, przyzwoite jak na tą markę przystało, wyposażenie we wszystkich samochodów jest takie samo: klima, elektryka, jedne drzwi odsuwane, wspomaganie.

Ponieważ chcemy rozbić mity, to mamy w porównaniu samochody prawie identyczne, ale całkiem różne.  Samochód A – poleasingowy. Ciągle pokutuje przekonanie, że  samochody polesaingowe są tanie, wręcz okazyjne. W naszym przypadku od razu mamy jednak wątpliwości. Co widać na zdjęciu samochód jest „zmęczony”, wręcz ma poodbijany lakier na masce. No i przebieg – 376 tys. km. Co ważne ten przebieg to bardzo często wyznacznik samochodu poleasingowego. On po prostu jest prawdziwy i realny. Nie powinno dziwić, że jeśli ktoś kupuje do firmy samochód za dobre kilkadziesiąt tysięcy to nie po to by stał. Czyli łatwiej uwierzyć w 300 tys. po 3 latach niż 100 tys. Samochód w tym stanie i z tym przebiegiem został wyceniony na 36 tys. zł netto. Dużo lepiej prezentuje się auto od pierwszego właściciela. Taka przynajmniej jest deklaracja w ogłoszeniu. Jeśli samochód B okazałby się tak dobry jak na zdjęciach to zapewne wart jest oczekiwanych 43 tys. zł netto. Szczególnie jeśli faktycznie ma widoczne na liczniku 106 tys. km przebiegu, książkę serwisową itd. No i nowy. Samochód najbliższy naszym „używkom” to konieczność wydania około 76 tys. zł netto. Czyli C jest dwukrotnie droższy od najtańszego w naszym porównaniu. Zobaczymy jak to wyjdzie w wyliczeniu finansowym.

Chcąc aby porównanie to było jak najbardziej przydatne wzięliśmy pod uwagę powszechnie stosowaną „metodę” zakupu samochodu do firmy czyli leasing operacyjny. Jak wybrać oferty finansowania? Chcąc zachować rzetelność porównania zastosowaliśmy założenie, że możemy używać samochód w firmie do 6 lat. Czyli samochód nowy „bierzemy” w leasingu na 72 m-ce, a używany na 36 m-cy. Oczywiście spowoduje to, że koszty finansowe będą bardzo rożne, ale jeśli policzymy roczny koszt finansowania będzie to chyba najbardziej obiektywna ocena NOWY czy UŻYWANY. 
Oferta finansowania to jeden z podstawowych parametrów wpływających na ocenę zasadności zakupu samochodu nowego. Wynika, to z faktu, że większość instytucji finansowych ma lepsze oferty dla klienta na nowy samochód. Finansowanie nówki jest więc prostsze i tańsze. Prostsze tzn. wymagana wpłata własna na procedurę uproszczoną wynosi w naszym porównaniu 1 %  na samochód nowy, a min. 9 % na używany (oferta leasingowa dostępna w net4car). Tańsza to po prostu fakt wynikający ze stosowania przez leasingodawcę wyższej marży na leasingu dla samochodów używanych.

Leasing operacyjny RenaultMaster A
Poleasingowy    
Master B
Używany          
Master C
Nowy            
Cena netto36 000 zł43 000 zł76 000 zł
Czynsz inicjalny3 240 zł3870 zł760 zł
Czynsze 2-36(A,B), 72(A)1 103 zł1 317 zł1 349 zł
Wykup360 zł430760 zł
Razem do spłaty42 214 zł50 422 zł97 331 zł
Koszty podatkowe 19 %8 020 zł9 580 zł18 492 zł
Koszt roczny11 397 zł13 613 zł13 139 zł

Tak. Zaskoczenie. Różnice w koszcie rocznym są poniżej 10 %. No i najdroższy okazał się samochód „średni” czyli zazwyczaj wydawałoby się najrozsądniejszy wybór.   O ile droższy jest rok użytkowania nowego samochodu od wyeksploatowanego poleasingowego – o 150 zł miesięcznie. Tym bardziej to zaskakujące, że przy używanym samochodzie wpłacamy około 4 tys. zł. przy nowym niecały tysiąc.

Widać z powyższych wyliczeń, że nie uwzględniliśmy w ogóle kosztów innych niż cena zakupu i koszt finansowania. Mógłby ktoś powiedzieć, że nowy samochód to konieczność przeglądów gwarancyjnych. Tak. Używany to konieczność napraw, a ale gwarancja też nie jest do przecenienia. Nowy samochód to więc „zwolnienie” z kosztów ewentualnych napraw. Kto inny mógł zauważyć, że większa wartość samochodu to większy koszt ubezpieczenia. Tak. Tyle, że ubezpieczyciele, podobnie jak inne instytucje finansowe „lubią” nowe samochody i składki ubezpieczeniowe są procentowo niższe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password